Ubezpieczenia

Najpopularniejsze mity na temat e-ubezpieczeń

poleć drukuj

Ile jest prawdy w krążących po internecie pogłoskach o e-ubezpieczeniach? Wojciech Rabiej z Rankomat.pl demaskuje popularne mity o ubezpieczaniu się online.

Mit 1: Polisa przesłana przez ubezpieczyciela lub porównywarkę ubezpieczeń e-mailem jest nieważna

Mit. Polisa wysłana przez internet jest dokumentem akceptowanym przez policję i przez ubezpieczycieli między sobą. Paradoksalnie, polisa wysłana e-mailem na pewno jest w systemie ubezpieczyciela i może być odnaleziona zarówno w rozmowie telefonicznej jak i w oddziale ubezpieczyciela.

Mit 2: W towarzystwach directowych jest taniej, bo nie ma agentów

Faktem jest, że u ubezpieczycieli direct często można ubezpieczyć się taniej niż w firmach tradycyjnych, istniejących dłużej na rynku. Ale różnica w metodach dystrybucji – czyli telefon/internet kontra sieć agencyjna – ma względnie niewielki wpływ na możliwość oferowania tańszych ubezpieczeń.

W rzeczywistości różnice wynikają głównie z faktu, że towarzystwa direct, wchodząc na rynek, muszą budować udział w tymże rynku i są w stanie poświęcić dużą część swojego zysku, aby zachęcić do ubezpieczania się u nich jak największą liczbę osób. To dopiero efekt skali, czyli dużej liczby klientów, powoduje, że pieniądze wydane na reklamę są bardziej efektywne niż prowizje płacone sieci pośredników.

Mit 3: W porównywarce internetowej można jedynie „z grubsza” porównać oferty, ale zwykle nie są one prawdziwe i nie można ich kupić

Kiedyś prawda, ale teraz już mit. W Polsce powstało wiele serwisów, które starały się wykorzystać fakt, że coraz więcej osób poszukuje ubezpieczeń przez internet. Niestety, w większości zostały stworzone wyłącznie po to, aby zebrać dane potencjalnych klientów i przesłać je do firm ubezpieczeniowych. Obecnie istnieją już jednak w Polsce bardzo profesjonalne porównywarki, które pokazują ostateczne, faktyczne stawki za ubezpieczenia i pozwalają je kupować online (takimi są np. rankomat.pl czy inseco.pl).

Mit 4: Istnieje jedna, najtańsza firma oferująca ubezpieczenia

Mit – nie ma najtańszego ubezpieczenia dla wszystkich. W rzeczywistości żadna z firm – ani oferująca ani nie oferująca ubezpieczeń przez internet – nie może pochwalić się tym, że jej oferta jest najtańsza dla każdego. Jest tak dlatego, ponieważ firmy ubezpieczeniowe „lubią” różnych kierowców oraz samochody i starają się swoje preferencje wyrazić przez ceny ubezpieczeń. I tak np. są firmy, które preferują mieszkańców dużych miast, określone marki samochodów, czy pojemności silników.

Mit 5: Ubezpieczenia w internecie oferują jedynie małe firmy

Nic bardziej mylnego. Kanał internetowy najlepiej wykorzystują w Polsce firmy direct, które – z czego często nie zdajemy sobie sprawy – należą zwykle do wielkich światowych grup finansowych. Za przykład mogą służyć tutaj: Aviva Direct, Axa Direct, Liberty Direct, Link4, czy Allianz Direct. Każda z tych firm należy do spółek ubezpieczeniowych wielokrotnie większych od najbardziej znanego polskiego ubezpieczyciela, czyli PZU.

Mit 6: Nie powinno się zawierać umowy ubezpieczenia przez internet

Ubezpieczanie samochodu, podróży czy domu przez internet cieszy się dużą popularnością w krajach Europy Zachodniej. W Wielkiej Brytanii aż 60% nowych ubezpieczeń samochodowych jest obliczanych i zawieranych przy wykorzystaniu internetu, w tym – przede wszystkim – internetowych porównywarek ubezpieczeń. O popularności zawierania ubezpieczeń przez internet decyduje wygoda oraz potencjalne oszczędności finansowe. Dodatkowo pomocny jest fakt, że ubezpieczenie jest usługą idealną do dystrybucji przez Internet – umowę ubezpieczenia wystarczy przesłać e-mailem i elektronicznie opłacić. Nie trzeba czekać na kuriera, czy chodzić do banku.

Mit 7: W internecie łatwo znaleźć rzetelną informację na temat solidności poszczególnych firm ubezpieczeniowych

Niestety, w przypadku ubezpieczeń – zwłaszcza samochodowych – znalezienie w internecie obiektywnej i rzetelnej oceny wiarygodności czy solidności danego towarzystwa ubezpieczeniowego jest bardzo trudne. Mamy bowiem zwykle do czynienia z kształtowaniem opinii przez samych zainteresowanych: firmy ubezpieczeniowe, pośredników czy „wypadkowiczów”, którzy np. nie otrzymali odszkodowania (słusznie lub niesłusznie). Obiektywnym i relatywnie użytecznym źródłem wiedzy o towarzystwach są raporty Rzecznika Ubezpieczonych, w których porównywane są ilości skarg wpływających do Biura Rzecznika na konkretne towarzystwa (dostępne na www.rzu.gov.pl).

Mit 8: W Internecie zadawanych jest więcej pytań niż potrzeba

Mit. Obecnie ubezpieczyciele do wyliczenia składki potrzebują coraz większej liczby informacji, które pozwalają im zakwalifikować kierowcę do określonej „grupy ryzyka”. Jeszcze kilka lat temu faktycznie wystarczyło podać miejsce zamieszkania i pojemność silnika. Dziś do wyliczenia składki ubezpieczyciele potrzebują pełnych informacji o naszym samochodzie – paliwo, pochodzenie pojazdu; o nas – wiek, długość posiadania prawa jazdy, stan cywilny, dzieci, czasami zawód; o dodatkowych kierowców (szczególnie jeśli to mają być młodzi lub niedoświadczeni kierowcy). Jutro będą nas pytać o jeszcze więcej. Ponieważ pytania ubezpieczycieli różnią się między sobą, porównywarki ubezpieczeń, które przedstawiają oferty kilkunastu ubezpieczycieli, muszą zadać wszystkie pytania, żeby podać ostateczną składkę do kupienia online.

Mit 9: Kiedy kupuję ubezpieczenie przez internet, moje dane nie są bezpieczne

Mit. Jakość zabezpieczeń stosowanych przez niektóre porównywarki spełnia surowe wymogi bezpieczeństwa danych w internecie: zarówno te wymagane przez GIODO, jak i te dotyczące bezpieczeństwa przesyłania i szyfrowania danych. Dlatego jeżeli zaczynamy wypełniać formularz, warto sprawdzić, czy jest on za „kłódką”.

Źródło: Bankier.pl


Tagi: , , , ,

Liberty Direct umacnia swoją pozycję na rynku ubez... W I półroczu br. składka przypisana brutto Liberty Direct wzrosła do 61,8 mln zł w porównaniu z 38 mln zł w analogicznym okresie ubiegłego roku. Oznac...
Sprzedaż ubezpieczeń direct coraz bardziej popular... Tzw. ubezpieczenia direct zdobywają w Polsce coraz więcej zwolenników. Internet i telefon stają się coraz popularniejszymi kanałami dystr...
Autocasco Economic – nowy produkt ubezpiecze... Od 21 czerwca br. Aviva wprowadziła do oferty ubezpieczeń komunikacyjnych direct nowy produkt – Autocasco Economic. Autocasco Economic zapewni...
Rynek ubezpieczeń typu direct ma się wkrótce rozsz... Będzie więcej ubezpieczeń typu direct. Rynek ubezpieczeń kupowanych przez telefon i internet powiększy się o nowych zagranicznych graczy, informuje dz...
Liberty Direct rozszerza ofertę o ubezpieczenie mi... Liberty Direct rozszerza działalność na rynku polskim. Firma rozpoczęła sprzedaż ubezpieczeń mieszkaniowych obejmujących ubezpieczenie wyposażenia i m...