- Tanie Ubezpieczenie OC, NNW - https://leonisdirect.pl -

W razie utraty bagażu najlepsza polisa turystyczna

U progu letniego sezonu turystycznego eksperci z portalu FRU.PL i Mondial Assistance radzą, jak uratować wymarzone wakacje, nawet kiedy na lotnisku okaże się, że zaginął bagaż.

Z unijnych danych wynika, że na europejskich lotniskach ginie codziennie ok. 10 tys. sztuk bagażu. Warto mieć świadomość, że w podobnej sytuacji istnieją dwie możliwości zrekompensowania poniesionych strat: procedura reklamacyjna oraz roszczenie z tytułu posiadanej polisy turystycznej.

Każda usługa podlega reklamacji, w tym także przewozy lotnicze. Odpowiedzialność linii lotniczych jest regulowana konwencjami międzynarodowymi. W przypadku zaginięcia bagażu podczas podróży samolotem, przewoźnik ma obowiązek wypłaty odszkodowania w wysokości 20 dolarów za 1 kg jego wagi, bez względu na rzeczywistą wartość zaginionych rzeczy. Dlatego też, mimo iż pasażerowie mają prawo wystąpić do przewoźnika o odszkodowanie w wysokości do tysiąca SDR (międzynarodowej waluty rozliczeniowej – około 1,2 tys. euro), często otrzymują kwoty wielokrotnie niższe.

Aby uzyskać odszkodowanie za utracony bagaż, należy złożyć reklamację na piśmie, wraz z szacunkowym określeniem wysokości poniesionych strat. Wycena może obejmować wszystkie koszty, także za poczynione z konieczności zakupy. Muszą to być jednak rzeczy pierwszej potrzeby, a ich zakup – uzasadniony.

Do przygotowanej reklamacji należy załączyć kopię przywieszki bagażowej (najczęściej w formie naklejki dołączanej do biletu podczas odprawy), oraz kopię wydanego na lotnisku dokumentu PIR (Raport Niezgodności Własności). Trzeba także pamiętać o dołączeniu rachunków potwierdzających zakupy, stąd niezbędne jest zbieranie paragonów. Pismo reklamacyjne powinno być dostarczone przewoźnikowi zgodnie z jego wskazaniami – czasami wystarczy mailem, część operatorów jednak wymaga zachowania formy pisemnej.

W przypadku, kiedy reklamacja nie spotka się z oczekiwanym rezultatem, skarżący ma prawo złożyć skargę na linie lotnicze do Europejskiego Centrum Konsumenckiego. Podobny dokument można złożyć także na ręce prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego (ul. Żelazna 59, 00-848 Warszawa). Do skargi trzeba dołączyć potwierdzenie rezerwacji oraz kopię reklamacji wysłanej wcześniej do linii lotniczych. Instytucje te wprawdzie jedynie pośredniczą w sporze, są jednak w stanie zdyscyplinować nierzetelnego przewoźnika.

– Bezsilni wobec linii lotniczych pasażerowie, często zwracają się do nas z prośbą o pomoc. Najwięcej zażaleń dotyczy tanich linii, najczęściej zgłaszane jest zaginięcie bagażu. Rok rocznie na świecie ginie kilkadziesiąt milionów sztuk bagażu i ta liczba wzrasta. Poza wskazaniem na procedury odwoławcze, informujemy klientów o możliwości ubezpieczenia się na wypadek, opóźnienia, uszkodzenia, czy utraty bagażu. Suma ubezpieczenia w takich wypadkach, bywa nawet czterokrotnie wyższa od maksymalnych kwot wypłacanych przez przewoźnika, a koszt ubezpieczenia to zaledwie 40 złotych. Nietrudno oszacować opłacalność – mówi Jarosław Adamski, członek zarządu Travel Interactive, operatora serwisu FRU.PL, zajmującego się sprzedażą biletów lotniczych.

Zakup ubezpieczenia turystycznego to druga, łatwiejsza od procedury reklamacyjnej droga, która pozwala na ograniczenie formalności w przypadku utraty bagażu i bardzo szybką wypłatę odszkodowania.

– Z nieprzewidzianymi zdarzeniami podczas urlopu jest jak z chorobą – lepiej zapobiegać niż leczyć. Dlatego każdemu zarówno na długi, krótki, bliski i daleki wyjazd doradzamy polisę turystyczną. W przypadku utraty bagażu ubezpieczyciel to nieoceniona pomoc. Wystarczy jeden telefon do całodobowego centrum operacyjnego, aby zgłosić zaginięcie. Dyżurujący przy telefonie koordynator informuje o procedurze. Jest ona także zapisana w ogólnych warunkach ubezpieczenia, które otrzymujemy przy zakupie polisy. W Mondial Assistance, w zależności od wariantu ubezpieczenia, wypłacamy odszkodowanie nawet do 1 000 euro. Dodatkowo refundujemy pasażerowi zakup produktów pierwszej potrzeby do równowartości kwoty 100 euro. Wśród nich mogą znaleźć się ubrania, środki higieniczne, leki, itd. – wyjaśnia Maciej Stankiewicz z Mondial Assistance.
Cena tygodniowej polisy turystycznej, zaczyna się już od 40 zł. Ochrona, oprócz bagażu, obejmuje także koszty leczenia i assistance, następstwa nieszczęśliwych wypadków oraz OC.

– Każdego roku, tylko w szczycie sezonu letniego, interweniujemy ponad 7 tysięcy razy, udzielając pomocy Polakom wypoczywającym poza granicami kraju. Dzięki szybkiej reakcji ubezpieczyciela możliwe jest uratowanie wymarzonych wakacji – mówi Maciej Stankiewicz.

Źródło: Mondial Assistance