Ubezpieczenia

Kupujący polisy komunikacyjne nie zawsze podają prawdziwe dane o zniżkach za bezszkodową jazdę

poleć drukuj

W ciągu roku Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny planuje udostępnić firmom ubezpieczeniowym – w trybie on-line – narzędzie do weryfikacji zniżek za bezwypadkową jazdę. Takie rozwiązanie pozwoli towarzystwom zaoszczędzić nawet kilka milionów złotych. Umożliwia bowiem automatyczne sprawdzenie informacji klientów, o przysługujących im zniżkach za tzw. bezszkodową jazdę, już w chwili sprzedaży polisy.

Z szacunków ubezpieczycieli wynika, że 60-70 procent osób kupujących polisy komunikacyjne deklaruje maksymalną, czyli 60 procentową zniżkę za bezwypadkową jazdę. – Nie zawsze jest to jednak prawda i tą drogą towarzystwa tracą dość duże pieniądze – wyjaśnia Wojciech Bijak, dyrektor Ośrodka Informacji UFG. Podczas poniedziałkowego seminarium Funduszu dla ubezpieczycieli oferujących polisy komunikacyjne, zaprezentowane zostały wstępne wyniki pierwszego etapu programu pilotażowego UFG, o nazwie Zapytanie Poprzez Portal (ZPP). Pokazują one, że nawet 10 procent klientów może podawać błędne informacje o przysługujących im zniżkach i w efekcie płacić zaniżoną składkę.

Od lutego we wspomnianym badaniu pilotażowym, uczestniczyły: Compensa, Ergo Hestia, Link4 i Warta. W maju do projektu zaproszone zostały kolejne cztery firmy: Allianz, PTU, PZU oraz Uniqa, a od czerwca również Generali. Pilotaż polega na udostępnianiu ubezpieczycielom informacji o odszkodowaniach z polis OC i AC, zgromadzonych w bazie danych Ośrodka Informacji. W ramach tego projektu firmy przesłały do OI prawie 220 tysięcy zapytań. Dziś odpowiedzi przekazywane są im elektronicznie w dokumentach formatu PDF (w przypadku pojedynczych zapytań) lub XML (w przypadku tzw. zapytań wsadowych – do 1 tys. pytań indywidualnych). Apetyty ubezpieczycieli – zasygnalizowane również podczas wczorajszego seminarium – sięgają dostępności danych w trybie on-linie.

Wymaga to jednak inwestycji technologicznych ze strony UFG. – Po ich przeprowadzeniu będziemy w stanie uruchomić opisywaną usługę nawet w ciągu roku – mówi Elżbieta Wanat-Połeć, prezes zarządu Funduszu. – Dopracowania wymaga również kilka innych spraw. Zdarzają się na przykład przypadki mylnego raportowania przez ubezpieczycieli, polegające na zamianie danych sprawcy szkody z danymi poszkodowanego – dodaje.

Dlatego też UFG uruchamia konsultacje z firmami ubezpieczeniowymi w trzech obszarach: bezpieczeństwa informacji, technologii informatycznych oraz raportowania i wykorzystania danych z Ośrodka Informacji do taryfikacji. Innym problemem jest również nasycenie bazy danych OI. Z szacunków Ośrodka (porównanie z danymi Komisji Nadzoru Finansowego) wynika, że baza o polisach Funduszu jest kompletna w ponad 90 proc. w zakresie umów ubezpieczenia i w około 60 proc. zakresie zdarzeń szkodowych, skutkujących odpowiedzialnością ubezpieczyciela.

Od półtora roku OI prowadzi, we współpracy z ubezpieczycielami, specjalny program inwentaryzacji danych (projekt Delta). Jego efektem jest trzykrotny wzrost, trafiających do Ośrodka, informacji o wypłaconych odszkodowaniach. UFG opracowuje też raporty, które umożliwią zakładom ubezpieczeń kompleksową ocenę procesu zasilania danymi bazy Ośrodka, pod względem ilości i jakości danych. Niekompletność bazy wynika po części z barier technologicznych, ale i z niechęci niektórych firm do przesyłania swoich danych*.

Baza o polisach komunikacyjnych pozwala ponadto wykryć przypadki przestępczości ubezpieczeniowej polegającej np. na ubezpieczaniu tego samego auta w kilku firmach i zainkasowaniu kilku odszkodowań za ten sam wypadek drogowy. Z kolei od września ubiegłego roku również indywidualni kierowcy mogą korzystać z danych Ośrodka Informacji UFG, sprawdzając czy i gdzie ubezpieczony jest sprawca wypadku. Zapytania składane są przez stronę internetową UFG.

__________________________

* zgodnie z ustawą z 22 maja 2003 roku o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych, firmy ubezpieczeniowe są zobowiązane przesyłać do Ośrodka Informacji UFG dane o sprzedanych polisach komunikacyjnych OC i AC, jak również o zdarzeniach oraz wypłaconych z nich odszkodowaniach.

Źródło: Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny


Tagi: , , ,

Jak dochodzić swoich spraw gdy uszkodzimy samochód... Eksperci internetowej porównywarki ubezpieczeń rankomat.pl radzą, jak dochodzić swoich praw, w sytuacji gdy posiadacz pojazdu uszkodził nie ze swojej ...
Jak zachować się gdy przytrafi nam się kolizja dro... Wielogodzinna podróż samochodem, tłum aut na drodze, przebudowy, dziurawa nawierzchnia, a do tego wszystkiego jeszcze nudzące się maluchy w samochodzi...
Większe składki na rzecz Ubezpieczeniowego Fundusz... Firmy ubezpieczeniowe oferujące polisy komunikacyjne OC zgodziły się wczoraj – choć po gorącej dyskusji - na podwyżkę składki na Ubezpieczeniowy Fundu...
Ergo Hestia zmienia szatę graficzną logo Ergo Hestia będzie miała nowy system identyfikacji wizualnej. Zmianie ulegnie logo firmy i kolorystyka, w której dominować mają czerwień i szarość. ...
Usługi assistance dopasowane do potrzeb każdego kl... Do końca czerwca trwa promocja ubezpieczeń komunikacyjnych WARTA MOTO ASSISTANCE. Wyróżnikiem oferty jest m.in. brak limitów holowania w kraju, auto z...